تاب آوری در مدرسه ، اقدام در آموزش

31 اردیبهشت 1403 - خواندن 9 دقیقه - 120 بازدید

تاب آوری در مدارس به توانایی موسسات آموزشی برای پرورش مهارت ها و ظرفیت های عبور موفقیت آمیز فراز و فرود زندگی در دانش آموزان اشاره دارد و آنها را قادر می سازد تا به طور موثر با استرس، ناملایمات، شکست و چالش ها کنار بیایند.

موفقیت و رفاه روانی اجتماعی دانش آموزان هدف تاب آوری در مدارس است.


تاب آوری در مدارس نام کتابی است که توسط دکتر نان هندرسون نوشته شده است و توسط محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران و عفت حیدری ترجمه و منتشر شده است.

موفقیت و رفاه روانی اجتماعی دانش آموزان هدف تاب آوری در مدارس است.


تاب آوری در مدارس به توانایی موسسات آموزشی برای پرورش مهارت ها و ظرفیت های عبور موفقیت آمیز فراز و فرود زندگی در دانش آموزان اشاره دارد و آنها را قادر می سازد تا به طور موثر با استرس، ناملایمات، شکست و چالش ها کنار بیایند.


آموزش تاب آوری برای دانش آموزان و موفقیت و رفاه روانی اجتماعی آنها هدف تاب آوری در مدارس است.
تاب آوری را می توان به عنوان توانایی عبور موفقیت آمیز از ناملایمات و حفظ ذهنیت مثبت در مواجهه با چالش ها تعریف کرد( برتسیا و پایولو ، 2022).
تاب آوری در مدارس به توانایی موسسات آموزشی برای ایجاد مهارت ها و ظرفیت های عبور موفقیت آمیز در فراز و فرود زندگی دانش آموزان اشاره دارد 

تاب آوری در مدارس دانش آموزان را آموزش میدهد به طور موثر با استرس، ناملایمات، شکست و چالش ها کنار بیایند.
تاب آوری در مدارس به معنی ایجاد محیطی مناسب برای خلق روابط شخصی است که باعث تقویت تاب آوری در دانش آموزان می شود.

مدارس بعد از خانواده ها، محتمل ترین محل برای دانش آموزان هستند تا آنها شرایطی را تجربه کنند که تاب آوری در آنان تقویت شود
مدارس تاب آور می توانند با ایجاد محیطی مناسب برای خلق روابط شخصی، تاب آوری را در دانش آموزان تقویت کنند.

 مدارس تاب آور با ایجاد محیطی حمایتی و روابط مثبت، می توانند به رشد خلاقیت و مدیریت استرس در کودکان کمک کرده و آنها را برای مواجهه با مشکلات آماده کنند 

 این روابط با معلمان و مربیانی شروع می شود که دارای رویه ایجاد تاب آوری هستند. تحقیقات نشان داده است که منفی گرایی و برچسب های منفی زدن به کودکان سبب ایجاد مانع برای تغییرات مثبت در آنان می شود و افراد برای تغییر، باید حس خودشکوفایی داشته باشند.

تاب آوری در مدرسه بر ذهنیت مثبت، ترویج رشد و تشویق به یادگیری و پیشرفت علی رغم وجود موانع تاکید میکند.
برنامه های تاب آوری در مدارس بر توسعه توانایی های دانش آموزان برای رهایی از مشکلات، انتخاب های آگاهانه، برقراری ارتباط قاطعانه، تفکر انعطاف پذیر و حفظ ارتباطات سالم با دیگران تمرکز دارند.
تاب آوری برای رشد کلی دانش آموزان بسیار مهم است و به آنها کمک می کند تا با اعتماد به نفس به موقعیت های جدید نزدیک شوند، از اشتباهات درس بگیرند و در همه جنبه های زندگی رشد کنند.
مدارس نقش مهمی در پرورش تاب آوری در دانش آموزان از طریق:
- فراهم کردن محیطی امن و حمایتی که در آن دانش آموزان برای امتحان چیزهای جدید و درس گرفتن از اشتباهات تشویق می شوند
تاب آوری در مدارس نه تنها در مورد غلبه بر چالش ها، بلکه در مورد شکوفایی در موقعیت های روزمره، حفظ دیدگاه مثبت، و توسعه مهارت های زندگی است که افراد را به سمت دستیابی به بهترین نتایج ممکن راهنمایی می کند.


با پرورش تاب آوری در دانش آموزان، مدارس نقشی حیاتی در حمایت از سلامت روان، موفقیت تحصیلی و رفاه کلی آن ها ایفا می کنند، به ویژه برای کسانی که حوادث نامطلوب یا تروما را تجربه کرده اند از طریق تلاش های مشترک و برنامه های متناسب، مدارس می توانند دانش آموزان را برای عبور از مشکلات، ایجاد اعتماد به نفس و کمک مثبت به جوامع و جامعه خود در کل توانمند کنند علاقه مندان به تاب آوری در مدارس میتوانند به کتابی به همین نام با ترجمه عفت حیدری و محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب اوری مراجعه فرمایند موارد زیر هم میتوانند در مقوله تاب آوری و اقدام در محیط های آموزشی لحاظ شوند:

- تمرکز بر پیشرفت و تلاش به جای موفقیت، و جشن گرفتن نقاط عطف کوچک
- کمک به دانش آموزان برای تعیین اهداف چالش برانگیز و تفکر در مورد رشد آنها
- مشارکت دادن دانش آموزان در جامعه بزرگتر مدرسه برای اینکه آنها احساس کنند بخشی از چیزی بزرگتر هستند( معنامندی).
- ترویج عوامل محافظتی مانند مهارت های حل مسئله، راهبردهای حل تعارض و مسئولیت پذیری
- ارائه سبک آموزشی قدردانانه، قابل اعتماد و حمایت اجتماعی از معلمان

معلمان در ایجاد تاب آوری دانش آموزان اهمیت ویژه ای دارند، زیرا می توانند چهره های دلبستگی قابل توجهی در خارج از خانواده باشند.

برای دانش آموزان پرخطر، مدرسه و معلمان پناهگاه و فرصتی حیاتی برای توسعه تاب آوری فراهم می کنند.
نشان داده شده است که برنامه های افزایش تاب آوری در مدارس باعث بهبود نتایج دانش آموزان مانند فراوانی استفاده از مهارت های مقابله ای، درونی سازی رفتارها و خودکارآمدی می شود.
با این حال، تعریف و اندازه گیری تاب آوری همچنان چالش برانگیز است و برنامه ها در مهارت ها و نتایج خاص مورد نظر متفاوت هستند.

به طور خلاصه، تاب آوری یک مولفه حیاتی در موفقیت دانش آموزان و مدرسه است.
مدارس با فراهم کردن محیطی حمایتی، معلمان دلسوز و برنامه های هدفمند تاب آوری، می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا ذهنیت و مهارت های خود را برای غلبه بر چالش ها و پیشرفت کنند.

عوامل موثر بر موفقیت مدارس ابتدایی چند وجهی و برای اطمینان از محیط های یادگیری موثر حیاتی هستند عوامل مختلفی بر موفقیت مدارس ابتدایی تاثیر می گذارد:
1. کیفیت و تربیت معلم: وجود معلمان واجد شرایط و آموزش دیده و با انگیزه نقش بسزایی در موفقیت و تاب آوری مدارس ابتدایی دارد.
2. حمایت و مشارکت جامعه: سطح حمایت جامعه، از جمله مشارکت والدین و ارزشی که برای آموزش در جامعه قائل می شود،بویژه بر اثربخشی مدارس ابتدایی تاثیر می گذارد.
3. محیط یادگیری: محیط یادگیری از نظر عاطفی ایمن و انگیزشی برای نتایج موفقیت آمیز یادگیری در مدارس ضروری است.
4. ارتباط و شخصی سازی برنامه درسی: تنظیم برنامه درسی به گونه ای که برای دانش آموزان مرتبط و جذاب باشد، با ترکیب وظایف شخصی و فعالیت های پروژه محور، تجارب یادگیری و موفقیت در مدارس ابتدایی را افزایش می دهد.
5. مشارکت و مشارکت دانش آموزان: روش های کار فعال، ارتباطی و مشارکتی، مانند کار گروهی و فعالیت های پروژه محور، مشارکت دانش آموزان را تقویت می کند و به موفقیت مدارس ابتدایی کمک می کند.
6. رهبری آموزشی: رهبری موثر مدرسه، که مشخصه آن معلمان با انگیزه متعهد به یادگیری هر دانش آموز است، برای موفقیت مدارس ابتدایی بسیار مهم است.
این عوامل در مجموع به ایجاد محیطی کمک می کنند که از رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس ابتدایی حمایت می کند.
تاب آوری در مدارس یک جنبه حیاتی از آموزش است که بر ایجاد قدرت و موفقیت دانش آموزان و معلمان تمرکز دارد.
تاب آوری در مدارس توانایی سازگاری با ناملایمات، تروما، تراژدی، تهدیدها یا عوامل استرس زای مهمی است که دانش آموزان و معلمان را قادر میسازد تا استرس، اضطراب و عدم اطمینان را به طور موثر مدیریت کنند.

تاب آوری در مدارس در مورد ایجاد محیط هایی است که در آن دانش آموزان احساس امنیت کنند، حمایت شوند و تشویق شوند تا با چالش ها مقابله کنند، از شکست ها عقب نشینی کنند، و با اعتماد به نفس و ذهنیت مثبت به تجربیات جدید نزدیک شوند.


مدارس با تاکید بر رشد، یادگیری فرصت ها از شکست ها، تعیین اهداف، حفظ روال ها، و وقت گذاشتن برای تامل، می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا مهارت های انعطاف پذیری را که برای رفاه و موفقیت کلی آنها ضروری است، توسعه دهند.


آموزش تاب آوری در مدارس شامل ترویج احساسات مثبت، ذهن آگاهی، شیوه های قدردانی و آموزش دانش آموزان برای شناسایی و جایگزینی الگوهای تفکر منفی با جملات تاکیدی مثبت است.

 تاب آوری در مدارس در مورد آموزش دانش آموزان به ابزارهایی برای عبور موثر از چالش ها، شکست ها و موانع است و آنها را برای موفقیت و رفاه مادام العمر آماده می کند.


کتاب تاب آوری در مدارس اثر نان هندرسون برای استفاده علاقه مندان و دانش پژوهان توسط محمدرضا مقدسی و عفت حیدری ترجمه و در اختیار علاقه مندان به تاب آوری د رمحیط های آموزشی قرار گرفته است.