دفاعیه ارشد: انتخاب سرخوشه در شبکه حسگر

Cluster head selection in sensor network

انتخاب سرخوشه در شبکه حسگر روز یکشنبه، 14 اسفند، 1401 توسط موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: نرم افزار

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز
هدف از این پایان نامه بررسی انتخاب سر خوشه در شبکه حسگر می باشد. شبکه حسگر بی سیم از تعدادی زیادی دستگاه کوچک بنام گره حسگر تشکیل شده است که با یکدیگر در تعامل هستند تا وظیفه یا وظایف خاصی را انجام دهند. شبکه های حسگر بی سیم ویژگی های منحصر به فردی دارند که آن ها را از سایر شبکه های بی سیم متمایز کرده و چالش های خاصی را بوجود می آورند. منبع تغذیه غیرقابل شارژ، غیرقابل تعویض و محدود گره های حسگر یکی از چالش های اصلی این نوع شبکه ها به حساب می آید و با اتمام منبع تغذیه گره، عملا گره بدون استفاده شده و ممکن است اطلاعات بخشی از شبکه از دسترس خارج و کارآیی شبکه به خطر بیافتد. ساختار خوشه بندی، که درآن بخشی از گره ها بعنوان سرخوشه وظیفه برقرار ارتباط بین سایر گره ها و ایستگاه پایه را برعهده دارند، باعث بهبود مصرف انرژی در شبکه درصورت انتخاب مناسب سرخوشه ها می گردد. بدلیل ماهیت بیسیم ارتباطات در این شبکه ها، مسائل امنیتی و احراز هویت باید درنظر گرفته شود. یکی از راه کارهای افزایش امنیت استفاده از تکنیک های رمزنگاری است که باید با توجه ویژگی-های شبکه حسگر بیسیم، با حداقل مصرف انرژی پیاده سازی گردد. دراین پایان نامه از پروتکل رمزنگاری دیفی-هلمن و کروبوس همراه با یک روش خوشه بندی برای بهبود مصرف انرژی و احراز هویت با دقت بالا استفاده شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که روش پیشنهادی تا حد قابل قبولی مصرف انرژی را کاهش و تاثیر بسته های مخرب را کاهش می دهد.
معرفی سخنرانان: گردآورنده: فاطمه فخرپور استاد راهنما: دکتر سعید مهرجو استاد داور: دکتر ندا احرار استاد مشاور: دکتر مهرناز نیازی
درج در سایت: 10 اسفند 1401 - تعداد مشاهده 361 بار